پیش بینی ابتلا به دیابت نوع 1 بر اساس پاسخ سلولهای پوست به محرکهای محیطی

28 ژانویه2014-  دیابت نوع یک، بیماری خود ایمنی با ریشه ی ژنتیکی است که در آن سلولهای بتا در پانکراس تخریب می شوند، علل بروز این بیماری همچنان ناشناخته است.

محققین کشف کردند سلولهای پوست بیماران  مبتلا به دیابت نوع 1 در پاسخ به تحریکات محیطی مانند عفونت ویروسی فعالیت غیر طبیعی از خود به نمایش می گذارند.

 محققین مرکز پزشکی بوستون (BMC) و دانشمندان دانشکده ی داروسازی دانشگاه بوستون (BUSM) متوجه شدند که سلولهای پوست بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 درتحریک مکانیزیم های پاسخ ایمنی به عوامل محیطی مانند ویروس ها، فعالیت غیر طبیعی دارند. نتایج این تحقیق بصورت آنلاین در مجله ی PLoS Oneمنتشر گردید.

 آنها دریافتند که این سلولها هنگامیکه درمعرض سیتوکینها یا چربی ها قرار می گیرند مقادیر زیادی کلسیم کسب می کنند. در انسان وجود سیتوکین ها یا مولکولهای پیام رسان سلولی برای پاسخ ایمنی بدن ضروری است و با آغاز عفونت یا وجود اسیدهای چرب اضافه درخون (در هنگام بیماری و نخوردن غذا میزان اسیدهای چرب افزایش می یابد، این اتفاق درکودکان که مورد حمله ی ویروسی قرار گرفته اند، شایع است) مقدار سیتوکین ها یا مولکولهای پیام رسان سلولی افزایش می یابد.

کشف این موضوع بسیار جالب توجه است زیرا از قبل دانشمندان می دانستند که قبل از آغاز دیابت نوع 1 درکودکان یک بیماری ویروسی معمولاً کودک را مبتلا می کند، اما هیچکس نمی دانست چرا این دو موضوع به هم مرتبط هستند.

 پرفسور Barbara Corkeyمی گوید: یافته های ما نشان داد که سلولهای فرد دیابتی دارای یک حساسیت متفاوتی هستند که با مقدار بالای کلسیم در پاسخ به محرکهای محیطی مشخص می شود، این موضوع می تواند توضیحی برای شروع دیابت نوع 1 با تحریک محیطی مانند ویروسها و همچنین استعداد ژنتیکی برای این بیماری باشد.

 درحقیقت این اطلاعات نشان داد که سلولهای پوست افراد وابسته به دیابت نوع 1 که هنوز به این  بیماری مبتلا نشده اند، دارای  پاسخ کلسیمی حد واسطی به مولکولهای پیام رسان هستند. این اطلاعات پیشنهاد می کند که یک تحریک زیست محیطی  احتمالاً با یک ویژگی ژنتیکی اندرکنش داده و سبب آغاز دیابت نوع 1 می شود.

 تشخیص این ویژگی قبل ازشروع دیابت می تواند به شناسایی افراد مستعد قبل از آغاز بیماری کمک کند .

منبع:www.sciencedaily.com/releases/2014/01/140128153956.htm

سرپرست مترجمین: ماندانا فرخی نیا